9.3.11

Dead Horse Special - Z-Kat (UK)

Vynovené priestory bratislavskej Radosti (viac miesta na tancovanie) budú v sobotu 19. marca hostiť ďalší diel pravidelnej párty Dead Horse, tentokrát však s podtitulom Special. Po prvý krát sa na rezidentnej akcii djov Bad Mojo (Splash.sk) a Michael Priest (Hochspannung!) predstaví zahraničný hosť - a nebude to nikto iný ako anglický dj a producent Z-Kat. Z-Kat si v Bratislave už zahral na Hochspannung! party a my sme presvedčení, že máloktorý dj sa zvukovo hodí na mŕtveho koňa tak, ako on. Pravidelných návštevníkov našej párty určite poteší aj správa, že vstupné sa natrvalo znižuje na 3e aj napriek faktu, že sme lineup obohatili o zahraničného hosťa.

A aby ste nášho hosťa ešte lepšie spoznali, prečítajte si nasledujúci rozhovor.

Dead Horse Special | fb event
19.3.2011, Radosť music bar
DJs : Z-Kat (Electrostimulation / UK)
Bad Mojo (Splash.sk)
Michael Priest (Hochspannung!)




Prečo si sa rozhodol zakotviť v Prahe?

V roce 2009 jsem chtěl odejít z Anglie někam pryč na pár měsíců, proto jsem se přestěhoval do Prahy. Líbila se mi tak moc, že jsem se rok po tom a po dokončení školy, rozhodl přestěhovat na trvalo. Proč jsem si vybral Prahu je dlouhý příběh. Souvisí s českými holkami (dost z nich jsem už znal z Londýna), s předešlým cestováním po střední Evropě, a s touhou učit se zajímavý jazyk. A taky jsem měl díky tomu cestování po Evropě dobrou zkušenost s českou hudební scénou.

V porovnaní s Londýnom (ak je to vôbec možné) čo si myslíš o hudobnej scéne v Prahe a vo všeobecnosti v Čechách?
Samozřejmě je to možné. I když je Praha někdy prázdná a nudná a to především v létě, většinou je tu dost dobrých jmen a mejdanů, a každý víkend je kam zajít. V Londýně je spousta vzrušujících jmen, ale lidi tam jsou na to zvyklí a berou to jako samozřejmost. Když přijede nějaké velké jméno do Prahy, tak je kolem toho o hodně více vzruchu, což dělá pak lepší atmosféru při mejdanu. Mimo jiné jsem v Čechách díky hudební scéně poznal spoustu skvělých lidí. Ale ve srovnání s anglickými DJs, češi se moc nezajímají o produkci své vlastní hudby. A to je škoda.

Na Londýnské scéně, se mi hlavně o klubech nelíbí několik věcí: přehnaná úroveň "zabezpečení", každá párty musí být přeplněná až do té míry, že se v klubu nedá ani hnout, bar vám udělá strašnou díru v peněžence a třídní válka mezi bohatými dětmi z předměstí a původními návštěvníky těhle mejdanů. To se stává na každé pravidelné párty. Dobrá hudební scéna je ale i mimo Londýn. Třeba Sheffield nebo Bristol, tam se dělo v předchozích letech hodně zajímavých věcí. Oproti tomu ve střední Evropě je většinou všechno koncentrováno v hlavním městě.

Má stredoeurópsky región čo ponúknuť? Je tu niečo čo je o poznanie lepšie ako v Anglicku?
Střední Evropa je vemi různorodá a je těžké o ní mluvit jako o celku. Třeba ve Vídeňských klubech je atmosféra poněkud více seriósní, v Budapešti je naopak bláznivá a hyperaktivní. V Praze jsou ty zlaté chvíle, kdy celé město ožívá, a všichni jsou venku na ulicích. Většinou když je ve městě nějaký festival. První mejdan, co jsem já v Praze navštívil, byla warm-up party před festivalem Summer of Love. To bylo hodně super a o hodně jiné než to, na co jsem byl v Anglii zvyklý.

Free downloads by Z-Kat

Si mimoriadne aktívny čo sa týka hudby - dj-uješ, produkuješ vlastné skladby, robíš remixy ale tiež aj vysielaš vlastnú radio show a riadiš label. Ktorá z týchto aktivít je tvoja hlavná? Ktorú z nich máš najradšej?
V první řadě jsem určitě producent. Někdy v budoucnu bych chtěl proměnit svoje DJské sety do nějaké živé improvizační show. Ale to až budu mít dost originálních tracků a lepší techniku. Nicméně také hraji moc rád jako DJ a to hlavně mimo Prahu, protože to spojuje moje dvě největší životní vášně: hudbu a cestování.

Ako si sa vlastne dostal k hudbe? Prezraď prosím trochu viac o tvojich hudobných začiatkoch...
V životě si nepamatuji chvíli, kdybych nedělal nic s hudbou. Jako teenager jsem byl fanoušek gothu, industrialu a metalu. Hrál jsem sám, jenom s levným keyboardem a svým vlastním hlasem pod názvem DeaD PersoN. K elektronické hudbě jsem se dostal víc v roku 2004, když jsem začal studovat na hudební škole. Naučil jsem se produkovat v Logicu a poznal se s jedním harcoreovým DJem, který mě naučil míchat na gramofóny. Rok potom jsem si koupil svoji první DJskou techniku. Bloudil jsem v různých hudebních stylech, jak v DJingu, tak v produkci. Vystřídal jsem žánry jako industrial techno, drum & bass, dubstep nebo electro house a konečně basy a vobly od roku 2008, kdy jsem si taky změnil jméno na Z-Kat.

S tvojim kamrátom Kanji Kinetic-om máte internetové vydavateľstvo Electrostimulation records. Ako ste sa vy dvaja vlastne spoznali? Prečo ste sa rozhodli založiť label?
Kanjiho jsem potkal během studia na vysoké škole. Hrál na bubny v metalové kapele se skupinou mých přátel. Začali jsme spolu dělat industrial metal a drum & bass. Potom jsme se přestěhovali na stejnou kolej na univerzitě a hráli jsme drum & bass na domácích mejdanech. Časem jsme si oblíbili electro house a dubstep a po roce založili Electrostimulation. Ze začátku byl label hlavně k propagaci naší vlastní tvorby, ale postupem času jsme začali vydávat i hudbu jiných. První takový release bylo Rave Lord EP od The Squire of Gothos. Od té doby se soustředíme na bassline, dubstep a podobnou "basovou hudbu". Našim cílem je propagovat umělce, které máme rádi, a to v různých žánrech téhle hudby.

Škraboška EP PREVIEWS - OUT NOW on Electrostimulation!! by Z-Kat

Zatiaľ posledný release na tejto značke je tvoje EP 'Škraboška', na ktorom sa nachádza aj spolupráca so C.Monts-om, ďalším angličanom žijúcim v Prahe. Ako vznikalo toto EP?
C.Monts ke mně občasně přijde nahrát svoje rapy. Jako první vznikl track "Speed Bike", co udělal s Tvyksem. Všiml jsem si, že je super MC, a tak jsme spolu udělali Škraboška Riddim. Ten druhý track, Talavajda, už byl hotový, a hledal jsem, jak to vydat. Později vyjde EP remixů těchto tracků od Doubleohno, Bad Mojo, Side9000 a jiných.

Taktiež si vydal album 'Pseudoscientific Quakery' a pracuješ na ďalšom. Aká je podľa teba úloha albumu pre dnešných hudobníkov (keď je hudobný priemysel na úpadku a ľudia kupujú skôr samostatné skladby ako ucelené albumy)?
Funkce alba je obdobná jako funkce DJ mixu: mělo by se poslouchat od začátku do konce. Můj největší vliv ohledně alb je The Chemical Brothers - Dig Your Own Hole. Tracky jsou perfektně propojené, a díky tomu se album zdá spíš jako jedno dílo než 10 individuálních tracků. Ještě nevím, kdy bude dokončené moje album.

V súčasnosti sa zdá, že zvuk wobblujúcej* basy rozdeľuje ľudí na dve skupiny - niektorí ho milujú a iní ho nenávidia. Veríš vo wobble alebo je to zvuk minulosti?
Stejně jako ty reeseové basy v drum & bassu, ta 303ka v acid houseu a ten hoover/dominator v hard houseu, dát LFO do basy je prostě hudební výstřelek, který se už dostal na vrchol kvůli rostoucí popularitě dubstepu. Teď je wobble aktuálně v módě, ale v příštích letech bude upadat, a za 10 let bude oldskoolový a nostalgický. Tak to prostě chodí.

Ťiež sa dosť diskutuje o maskách a o tom, ako mnohí dji nosia masky. Musia dnešní dji prijať rolu zabávača alebo je to stále hlavne o hudbe?
Nejdůležitější je samozřejmě hudba. Ale stojí za to dělat i něco, co přitáhne pozornost lidí, kteří třeba stojí u baru a do té chvíle hudbě nevěnují pozornost. Škraboška je pro mě prostě značka, aby mě lidi rozpoznali a nezapomněli. Hraju s ní, protože se mi to tak líbí, je to tak jednoduché. Je mi to jedno, jak je DJ oblečen, pokud hraje dobře.


0 comments:

Post a Comment