12.2.10

Interview s Chunk Foo Figthers

Chunk Foo Fighters. Neohrození bojovníci za práva utláčaných basov a skučiacich syntezátorov. Pišta Kráľovič a Michal Stolárik. Organizujú Chunk Foo v Radosti a Hochspannung v Subclube. O tom všetkom a mnohom ďalšom v nasledujúcom rozhovore.


O Chunk Foo Fighters ...

Ako ste sa vy dvaja vlastne spoznali ?
michal : Som mu písal na pokeci...
pišta : Hehe...
m : Ale nie, ja si to celkom dobre pamätám. Bolo to na Wilsonic-u pred štyrmi rokmi, keď bol ešte pri Dunaji. Ja som tam vtedy fotil a Pišta písal recenziu.
p : My sme tam aj hrali. A ja si ťa pamätám tiež – ako si tam fotil. Hneď som si ťa všimol.
m : Haha. No a potom sme si začali písať cez ICQ alebo Myspace.

A ako ste sa potom dostali k hudbe, ktorú hráte teraz ?
p : Ja som sa potom presťahoval zo Žiliny do Bratislavy, asi rok na to. Prišiel som sem hlavne s tým, že budem robiť hudbu, ale aj kvôli robote. A kvôli kapele. Predošlí členovia kapely sa nejako rozutekali. Ale hrávať... Ako to vlastne bolo... ?
m : Keď sme boli na Silvestra u teba v Košiciach asi tri roky dozadu. Vtedy si mal na počítači nainštalovaný Traktor...
p : Jáj a ja som si potom kúpil prvý kontroler.

No a ako ste sa teda dostali k tejto hudbe ?
m : No v prvom rade to bol Tvyks.
p : Ja som si stiahol albumy Justice a Simian Mobile Disco, v dobe boomu okolo nich. A viac-menej už vtedy som počúval tanečnejšie veci, aj keď to ešte nebolo úplne elektro. Nerozmýšľal som síce nad djingom ...
m : Ani ja. Jednoducho sa nakopili songy, s ktorými som sa chcel podeliť. Mňa najviac ovplyvnil pobyt v Londýne. Bol som tam v dobe, keď táto hudba tam bola asi najviac „in“ – bolo to tam jednoducho všade.

Čo bolo skôr : Hochspannung alebo Chunk Foo Fighters ?
m & p : Hochspannung bol skôr.
p : Ten nápad prišiel keď bol Michal ešte v Londýne a ja som ho prišiel na týždeň pozrieť. Vtedy sme začali rozmýšľať, že by sme mohli spraviť nejakú párty podobného typu u nás ...
m : Boli sme veľmi nadšení z londýnskych parties a u nás sa nič také nedialo – vlastne stále sa tu nič také nedeje. Mimochodom, názov bol ešte skôr ako samotná party.
p : A po príchode sme zorganizovali prvý Hochspannung.
m : Vlastne to hranie s tým súviselo. Jednoducho na prvý Hochspannung sme nemali žiadneho rezidenta a zdalo sa nám, že by sa patrilo, aby tá akcia nejakého mala. Ale na prvom Hochspannungu sme ešte nehrali, to prišlo až neskôr.

Chunk Foo Fighters vznikli teda pre prvý Hochspannung ?
p : My sme nevedeli čo s tým. Až Vilo nám poradil – on mal Električku v Radosti. Tak som sa ho opýtal, či by sme mohli niekde hrať, lebo sme veľmi chceli. A podarilo sa nám to vybaviť v Radosti s mesačnou frekvenciou. Ja som vlastne ešte pred tým hral práve na Električke. A vtedy som si povedal, že ma to naozaj baví, lebo je to o dosť jednoduchšie ako s hrať kapelou.

A názov ste si vybrali prečo taký ? Čo to vlastne má znamenať ?
p : Mal som vtedy také japonské obdobie...
m : Chceli sme niečo čo by znelo Japonsky. Najprv sme riešili názov akcie – Chunk Foo. To vzniklo nejako z Kung Fu, Junk Food... A viem, že „Chunk“ znamená niečo vulgárne, našiel som to na urbandictionary.com. No a z toho potom bolo Chunk Foo Fighters.

Ako by ste niekomu, kto vás ešte nevidel ani nepočul hrať opísali vaše vystúpenie ?
m : Potíme sa veľa... Hehe...
p : V základe je to elektro-house, na začiatku to bola hlavne Londýnska scéna, bassline-ové veci, 120 – 130 bpm. Potom sa do toho začali miešať nejaké 90’s klasiky, staršie veci, možno nejaké indie niečo, elektro veci.
m : Za ten rok sa scéna veľmi rozvinula, stále sa to mení.
p : Už je tam aj dubstep...
m : My máme radi keď je to divoké.

Kde všade ste už hrali a kde sa vám hralo najlepšie ?
p : Začali sme lokálne, na Československej scéne.
m : To znie ako keby sme hrali v tisíc mestách, hehe. Hrávame v Bratislave, hrali sme pár krát v Prahe a tým asi skončíme. A ešte sme hrali na festivale Rotor Jelenec.
A najlepšie ? Toto leto boli Chunk Foo úplne šialené, ľudia tancovali na stoloch... V Radosti sme mali asi 130 platiacich, čo je na ten priestor strašne veľa. A aj Rotor Jelenec bol vydarený.
p : Mňa baví hrať pre ľudí, ktorí túto hudbu vôbec nepočúvajú. Napríklad na Rotore boli ľudia, od ktorých by som vôbec nečakal, že sa budú na túto hudbu baviť.
m : A mne sa aj v Prahe hralo dobre. V Paláci Akropolis. Bol to malý priestor, ale výborná atmosféra.


O Hochspannung ...

Teraz sa presuňme viac k Hochspannungom. Aká je vlastne vaša úloha pri organizovaní Hochspannung-u ?
m : V prvom rade treba spomenúť Juraja Hoppana, ktorý komunikuje s klubom, vybavuje podmienky a tak. Ja mám na starosti výber djov, komunikujem s nimi, atď... A Pišta nám robí plagáty a je takým „poradcom“.
p : Ja väčšinou len niečo naznačím – toto sa mi páči...
m : Áno, napríklad 2 Bit Thugs sme na základe toho zavolali. Pišta ma na nich upozornil.

Michal, spomínal si, že to je tvoja úloha. Podľa čoho vyberáš hostí na Hochspannung ?
m : Ťažko sa vyberá. Pokiaľ nezavoláme Justice, tak to ľudia nepoznajú. Vyberám však podľa nášho konceptu – chceme nejaký live-act, nejakých djov, hlavného dja - nejaký ťahák a potom lokálneho dja, niekoho z Čiech, alebo z Viedne.
Problém je najmä s kapelami. Lokálnych djov poznáme, máme zmapované Čechy a tak, ale live-actov je tu málo. A headliner – väčšinou je mi jasné, že ľudia ho nebudú poznať. Preto rozmýšľam, či sa to dá za niečo chytiť. Či robil nejaké releasy alebo remixy pre mená, ktoré by už niekto mohol poznať. Či už hral niekde s niekým. Ale vyberáme hlavne podľa toho, či sa to nám páči. Neriešime, či sa to bude páčiť ľuďom.
p : Mám pocit, že po tom roku a pol, čo tieto akcie robíme, tak to už ľudia trocha poznajú. Aj ľudia, ktorí tam neboli vedia o čo ide. Vedia aký štýl sa tam bude hrať.

Takže zatiaľ ste s fungovaním Hochspannung spokojní ?
p : Zatiaľ hej. Nechceme to nejak zväčšovať.
m : Ja by som rád urobil festival...
p : Problém je, že ťažko zaplatíme vačšie mená. Určite by sme však chceli ťahať sem nejaké nové talenty zo strednej Európy a posúvať ich ďalej. Máme úž aj nejaké kontakty s Londýnom...
m : Ja by som chcel volať väčšie mená, ale je to ťažké. Mnohí dji - aj keď v podstate nič veľké nedokázali, majú len jeden-dva releasy na nejakom vychytenom labeli, napr. Cheap Thrills – tak si pýtajú tisíc euro za hranie. A ľudia nezaplatia na vstupnom 12 – 15 euro za dj set.

Aké sú vaše ambície s týmito projektami ?
m : Ja by som rád urobil ten festival...
p : Hlavne by sme radi zvýšili frekvenciu Hochov na jeden za dva mesiace. A možno by sme skúsili aj iný priestor.
m : Subclub nie je optimálny priestor na takéto akcie. Účko je diera a je tam zlý zvuk.
p : A pre kapely je to nevyhovujúce, chýba backstage a tak. Ale v podstate je fajn, sme radi, že tam môžeme fungovať.
m : A ešte tam aj určite chvíľu fungovať budeme.


O scéne a tak ...

Dá sa podľa vás, v súvislosti s takouto hudbou, hovoriť o nejakej scéne u nás ? Čo jej chýba ?
m : Tak v prvom rade - táto scéna tu nie je. U nás stále len začína, ale vo svete už pomaly aj umiera. Raz to sem príde, určite to chytí väčší rozmach, ale nebude to také veľké ako drum’n’bass, alebo techno, prípadne dubstep.
p : V každom prípade to nie je väčšinový žáner. Ale tiež si myslím, že to príde až o dosť neskôr. A čo sa týka djov, tak u nás je ich veľmi málo, ale napríklad v Čechách ...

To je ďalšia otázka, prečo je to v Čechách inak ?
m : Sú bližšie k Berlínu, hehe... Ale je to vlastne na prvý pohľad jasné, stačí si porovnať Bratislavu s Prahou. Tam je to rozvinutejšie, je tam väčší cestovný ruch...
p : Ďalej, čo sa producentov týka, tak ich poznám veľmi málo, čo sa zaujímajú o túto hudbu. Ale sú tu už prvé hviezdičky, tak uvidíme, niečo by z toho mohlo byť. Ťažko povedať, tu nefunguje scéna ani hudobná, nie ešte klubová. Ale verím, že sa to môže rozbehnúť. U nás sú napríklad dobrí dnb producenti...
m : Ale zobúdza sa to pomaličky.
p : Mohlo by sa trocha viac ľudí zaujímať aj o niečo iné, ako iba počúvať nejaké rádio...

Takže toto našej „scéne“ chýba ?
p : No ťažko povedať. Na jednej strane mám pocit, že ľudia takéto veci nepočúvajú. Na druhej strane im nikto takéto veci nenosí.
m : Ale ani ich sami od seba nehľadajú. Teda hľadajú, ale takých ľudí je málo.
p : Ja som sa zmieril s tým, že je to bežná slovenská nátura. U nás sa málo ľudí snaží byť originálnymi a niečo spraviť. Radšej sa reptá a breptá a plače ako niečo robí. Ale mám pocit, že z novšej generácie 16-25 až 30 už väčšina bola niekde v zahraničí a videli ako to funguje. Je každopádne zaujímavé sledovať ako sa to pomaličky rozvíja.

Aké sú momentálne vaše najväčšie inšpirácie ?
m : Čo sa týka parties, tak je to určite Durrr v Londýne a potom Pling Plong vo Viedni, čo robí Christian Candid. Tá akcia je podľa mňa top, mali tam asi všetkých, všetky veľké mená. A čo sa týka hudby... Mne sa teraz najviac páči nový album These New Puritans, ten je úplne fantastický. A z labelov máme radi Cheap Thrills a Trouble & Bass, tam sa robí hudba, ktorú aj hrávame.
p : Ja som mal obdobie, keď už som nedokázal počúvať novú hudbu a začal som počúvať viac starej. A vlastne to aj pretrváva. Teraz som sa dostal k filmovej hudbe a aj klasickej. Pravidelne každý rok-dva ma to čo som počúval doteraz prestane baviť a potrebujem niečo iné. Záleží to dosť od nálady.
m : Ja som počúval všetko možné - metal, hip-hop a zo všetkého som si niečo zobral.

Ešte otázka na Pištu – projekt N-ta, bude niečo ešte ?
m : Ja dúfam Pišta !
p : Ja mám šťastie na projekty, ktoré sa urobia raz za čas a majú väčší úspech ako naša samotná kapela. Rád by som, možno, ale momentálne nemám čas ani na vlastné veci.

A otázka na záver : Aký je váš najobľúbenejší alkohol ?
m : V Radosti keď hráme, tak vždy pijeme vodku s jablkovým džúsom.
p : Vodka preto, lebo sme východná Európa. A ten džús preto...
m : ...lebo s pomarančom nám už nechutila, hehe.
p : Áno. A preto, lebo Americký trh nie je schopný vyprodukovať ani liter jablkového džúsu a všetok objednávajú z Číny.



Pišta Top 3 Jan 2010 :
The Disco Biscuits - You And I (AutoErotique Remix)
Sidney Samson - Riverside (Peo De Pitte Re-Rub)
Computer Juice - Computer Juice (Tai & D.I.M. Remix)

Michal Top 8 Chunk Foo :
Hostage - Valhala
Top Billin - Playboy Anthem (Rico Tubbs Remix)
Yolanda Be Cool - Afro Nuts (Douster Remix)
Bill Eff - Baby Baby
Jack Beats - U.F.O.
Udachi - P-Funk Skank
Gala - Freed From Desire
David Bowie - Lets Dance (Que Remix)


Chung Foo Fighters môžete najbližšie vidieť v utorok 16. februára v bratislavskej Radosti na akcii Chunk Foo.

0 comments:

Post a Comment